Followers

Thursday, November 06, 2014

Travel and Me

Hari nie cheq nak choose untuk membebel or maybe luahan perasaan korang sendiri la pikir after korang baca entry kali nie.

Sepanjang cheq mula berjinak-jinak untuk travel cara backpacker cheq banyak belajar dengan cara membaca blog, magazine and tanya kawan-kawan.  Cuma masa dan ketika itu cheq masih lagi tak mampu untuk travel sebab masa tu gaji cheq kecik untuk membolehkan cheq mengembara cara cheq.

Sepanjang mendengar dan membaca cheq pernah tanamkan kat diri ini satu hari nanti Great Barrier kat Aussie tu cheq nak  "p" ini antara sebab cheq masa sekolah dulu ada belajar Geografi so ini antara punca cheq memang minat nak kesana and another place is New Zealand.  Sifat suka membaca especially benda-benda macam nie memang dah bermula dari zaman sekolah lagi.  But masa tu mana la reti pasal travel cara backpacker nie.  Cheq sekolah kat kampung and those days mana la terbuka sangat cerita pasal angkat beg dan jalan nie.

But nak habaq mai kat semua sini nothing is impossible bermula dengan adanya Air Asia maka bermula lah perjalanan cheq untuk mencari/melihat ciptaan Ilahi. Passport pertama cheq, chop pertama adalah Bangkok.  Selepas Bangkok slow sikit buat after that alhamdullilah rezeki pun ada maka bermula la journey cheq. Mungkin satu hari nanti cheq mampu untuk ke Europe.  As at now hanya mampu Asia.

Sepanjang perjalanan cheq berjalan tengok Asia nie cheq learn a lot which kita tak boleh nak kutip or beli pengalaman ini.  Kalau setengah orang mengatakan ianya pembaziran itu pada pandangan korang tapi pada pandangan cheq jika ada wang tak salah kita tengok negara luar untuk pembelajaran supaya kita menjadi lebih baik.

Travel jugak mengajar cheq supaya lebih peka pada alam sekeliling cara berpakaian/cara pertuturan.  Travel mengajar cheq supaya lebih tenang untuk menghadapi sebarang kemungkinan.  Travel ajar cheq back-up plan, sabar juga salah satu yang cheq belajar.  Kalau kat Malaysia secara jujurnya cheq kemana saja cheq akan drive kereta tapi kat negara orang cheq pandai menggunakan public transport depa and memang mencari cara untuk mengguna kan transport mereka.  But cuma satu yang korang kena tau masa travel korang kena percaya pada diri sendiri and jangan sekali kali korang percaya kan pada orang luar korang kena sentiasa cross check few times especially women traveller.

Satu lagi kalau travel tu korang kurangkan negative thinking dalam diri erti kata lain redah kalau anything happen then start thinking quickly. If too much negative not good untuk kita sebab mesti negative akan berlaku.  Confident dan berserah padaNYA, Insha Allah everything will be ok.