Followers

Wednesday, June 09, 2010

Phuket

Journey yang dah basi sebab ianya pada bulan 2. Sangat sibuk sampai tak ada masa nak upload gambar + memang tak ada masa sebab kerja kart office melambak-lambak. Kali nie eden pilih bulan February sebabnya saja gediks nak celebrate birthday kart sana. Journey kali nie still with my sis. Journey kami bermula pada tanggal 14 Feb - 19 Feb 2010.

• 14 Feb
Perjalanan kami bermula dari KL Sentral (seperti biasa by train) sehingga Ipoh. Sampai Ipoh kami terpaksa bertukar kepada bus (ada masalah teknikal). Pengangkutan dari Ipoh ke Alor Setar telah di sediakan oleh pihak KTM. Sampai Alor Setar kami teruskan perjalanan kami by train sehingga Padang Besar. Kart sini kami stop around 30-45 minutes (passport chop kart sini and jangan lupa ada borang nak kena isi). Perjalanan kami diteruskan lagi sehingga Haatyai. Masa kart Padang Besar nie kami berjumpa dengan seorang Kakak (frm Ipoh) also nak ke Phuket and she alone. Conversation started and we become fren and we start to plan our journey together (tips: ada bagusnya kalau you stick pada own plan coz tak semua orang satu kepala with us kan but we are lucky sbb in-term of transportation saja kami plan and the rest kami balik pada kami punya old schedule)
  • 15 Feb
Dari train station Haatyai kami start to scout around untuk mencari transport yang murah ke Phuket. Masalah sekarang time cuti raya cina maka masa nie ramai M'sian yang turun ke sini. Masa nie demand agak tinggi and kami lak ada budget and furthermore sebab kami tau actual price berapa nak ke Phuket and we trying our level best supaya tak kena tipu. Akhirnya dapat satu Van yang harga berpatutan and still in our budget. Perjalanan kami dari Haatyai ke Phuket makan masa 8 jam. Van selesa and driver pun ok. Kami sampai kart Phuket dah almost 9pm and kami bayar additional supaya van nie boleh hantar kami terus ke Patong area. Sampai saja patong kami turun and cari another transport untuk ke MS Guesthouse. Sampai guesthouse dah almost 10pm. Badan sangat penat and perasaan lapar pun kurang. Lagipun dah malam and susah sikit untuk kami mencari kedai makan halal. So malam nie kami cuma tido beralaskan roti saja.

• 16 Feb
Akibat terlalu penat kami wake-up around 9am. Selesai mandi kami turun ke bawah untuk settlekan pembayaran bilik kami (malam tadi smp cuma ambik kunci saja bayaran pagi nie baru nak buat). Selesai pembayaran bilik + pembayaran sewa motor (nouvo). Yes kami sewa motor and yes kami tak tau jalan. Tapi owner guesthouse nie punya la susah payah menerangkan kart kami macam mana nak ke beach malangnya kami tak berapa nak paham (ate english idak bagus benor). So moral of the story here make sure minyak motor ada maka boleh meronda-ronda tanpa rasa sangsi hehehehe. Tapi tu la nasib kami agak baik sebab tak sesat pun terus ajer kami jumpa patong beach. Hurmm nampak ajer beach kan kami terus senyum sebab nya memang cantik and agak susah nak digambarkan dengan kata-kata (kalau ada peluang korang pegi la yek). Sesungguh eden sangat taksub dengan pemandangan di sini dan sungguh kagum dengan ciptaannya. Ok beach dah jumpa so next mission la nie nak kena pegi cari station minyak, hahahaha again kami berjaya cari station minyak + kami jumpa tempat makan muslim (cari ajer masjid kedai nie memang terletak depan masjid). Owner kedai from Patani rasanya sebab boleh bertutur bahasa Melayu Kelantan. Since dah jumpa kedai maka kami ambik keputusan makan tengahari at 11.30 am (awal giler tapi nak buat mcm mana kan malam tadi tak makan). Selesai makan misi kami kembali ke area Patong Beach (ikut ajer tanda arah sure tak sesat). So activity hari nie lepak dekat beach sambil cuci mata (best gilerrrrr). Kami lepak kart beach sampai petang and after that kami ambik keputusan untuk meronda. Jangan tanya ke mana tapi memang kami ronda tanpa haluan and kami jumpa la few other spot untuk melepak tetapi hati kami tersangkut hanya di Patong area. Best gak ronda-ronda naik motor nie and please make sure minyak ada and anda berani to ride the bike. Selesai ronda balik bilik, rest sekejap and keluar malam for dinner and terus ke HRC Phuket. Kenangan lama mengimbau kembali HRC KL tersemat dalam kenangan. So our nite habis kart HRC than balik bilik Zzzzzzzzz.

• 17 Feb
Kami keluar breakfast tempat yang sama and masih lepak kart beach yang sama (Patong). Kami lepak sampai petang and I realize yang badan eden dah mula sakit and baru perasan sunburn yang sungguh teruk. Eden saja jalan-jalan kart tepi pantai and adik eden sibuk la nak buat rambut and me more kepada massage. So massage 1st sebab kena bagi badan sejuk balik maka ambik ler massage aloe vera (serius esok memang susah nak angkat beg). Selesai massage kena tunggu lak adik buat rambut. Selesai ajer semua terus kami balik untuk mandi and ready for our dinner and shopping. Malam nie aktiviti makan and shopping (sikit-sikit ajer sebab acara utama bercuti).

• 18 Feb
Bangun pagi lagi sebab hari nie kami akan pulang ke Haatyai. Setelah settle kat Ms Guesthouse kami jalan kaki sampai ler kart tempat motor-motor (ala2 teksi) station sebab kami nak mintak dema nie hantar kami ke Patong Beach (if nak jalan kaki jauh). RM5.00 dema charge satu motor sebab nya dema tau kami nie tourist and kami pun tak kira sangat bayor ajer ler walaupun tak berbaloi sebab tak la jauh sangat if by bike if jalan yes sangat jauh. So kami tunggu bus kart depan Patong Beach and naik bus sampai ke Phuket town and kami terus ke tempat Van yang kami sepatutnya naik (moral of the story here jangan sekali beli tiket dari travel agency sebabnya depa nie byk alasan contoh macam bus tak dapat nak jalan time nie sbb time yang kami booked tu tak ada orang) so apa pun just buy saja ticket dari kaunter bus biasa. Nasib kami baik sebab depa bagi balik refund walaupun tak penuh but serius i dont care coz kami kena sampai Haatyai awai sebab kart Haatyai kami belum ada bilik so kami nak kena cari bilik lak. Perjalanan kami another 8 hours and kami sampai Haatyai masih terang and masih boleh lagi mencari bilik sekitar pekan Haatyai (berhadapan dengan station bus). Nasib agak baik sebab ada sorang waiter kart tempat kami makan tu sanggup menolong kami mecari bilik sekitar area tu. Akhirnya kami dapat bilik attached bathroom tetapi tingkat 4, tak kisah ler janji boleh mandi and rest. Malam tu kami turun untuk ke CC and update perjalanan kami kart FB.

• 19 Feb
Kami bangun pagi and pegi cari breakfast and mulakan perjalanan kami sekitar are Haatyai. Hajat hati nak cover floating market tapi sayangnya floating market bukak sebelah petang saja. So kami berjalan sekitar market pagi mereka and end up beli la few things from there. Balik ke bilik and kami terus siap untuk teruskan perjalanan ke Padang Besar. Check out terus ajer kami beli tiket (mini van) untuk balik ke Padang Besar. Perjalanan around 45 minutes and melalui kampung-kampung yang berpemandangan pokok getah. Satu perjalanan yang menarik dan amat berharga. Sampai ajer kart Padang Besar chop passport and kami again membonceng motor RM5 seorang untuk ke station keretapi. Hurmm sampai ajer station kami makan and minum dulu sebab masih awal lagi and eden ambik keputusan untuk mandi (tak ada tandas untuk mandi so pandai-pandai ler nak idupkan). Selesai ajer mandi and tukar baju baru ler rasa selesa untuk teruskan perjalanan ke KL.

• Kronologi perjalanan + tips.
1) MS Guesthouse - +66 76 345 676 (14/13 Rapatanusom Road, Patong Beach) (recommended)

2) KTM Malaysia - http://www.ktmb.com.my/

3) Halal Food at Patong Beach - landmark Mosque (kedai berhadapan mosque)

4) Sewa/Rent Bike - RM 15-30 one day.

5) Make sure beli tiket bus at kaunter yang di sediakan bukan melalui travel agent.