Followers

Sunday, December 28, 2014

1 day Pit Stop at Mae Sai

From Tapae Hotel kami naik tuk tuk ke Bus Station 40 bath sorang. Kami tiba  bus station awal 20 minit sebelum perjalanan kami.

Condition bus everything in order, best part di sebab kan kami membayar 364 bath maka, kami dapat 1 mineral water botol kecik, roti, wet tissue.  Semasa perjalanan kami ke Mae Sai bus nie hanya akan stop sekali selama 10 minit untuk membuang air.


Dalam perjalanan ke Mae Sai bus nie akan stop 2 kali at check point maka just get ready with passport kita randomly depa akan check.

7am from Chiang Mai kami arrive around 12pm at Mae Sai bus station.  From Mae Sai bus station kami naik soengtaw ke area border and cost us 15 bath.

Kami check in at KhanthongKham hotel, RM106.13 via Agoda.  In term of bilik 
ok nothing to complaint, bilik memang ngam ngam untuk 2 orang actually.  Why kami check in here sebab very near with border 50 meter aje jalan x jauh pun untuk kita masuk ke border.




Misi kami after check in kami cari makanan halal dulu and yes agak mudah actually sebab dari hotel kami di arah kan turun to left after lorong yang ke empat or soi 4 kata Nya.



Kami jumpa satu kedai halal, Bismillah nama kedai nya and owner boleh cakap Melayu.  Buka dari 7am - 4pm aje.  In term of harga ok macam kita makan kat KL aje.  Rasa yes not bad at all.


Selepas menjamu selera kami meneruskan perjalanan ke Stesen Bus sekali lagi maka kami membayar 15 bath again dan setiba di bus stations kami menaiki bus yang ingin ke Chiang Rai.  Kami akan turun di Doi Tong.



Sampai aje kami di simpang Doi Tong kami membonceng motor untuk naik ke Doi Tung Royal Villa.  Bayaran untuk membonceng motor sebanyak 140 bath untuk naik Dan turun, ini memang dah tertulis di tempat kami naik motor tadi, perjalanan naik ke atas memang jauh and terfikir pulak kenapa la murah sangat korang charge, hahahaha.

Masa at Doi Tung Villa korang ada pilihan sama ada membayar hanya untuk enjoy taman yang ada or masuk sekali palace.  Owh kami pilih both and masa dalam palace no photo taken allowed.  If korang tanya worth or nak for cheq personally worth I learn something new.












Selepas selesai tour kat sini kami patah balik ke Mae Sai dengan menaiki bus yang sama.  Cuma satu yang cheq nak highlight kan semasa kami membonceng motor tadi pemandu tu sangat jujur sebab kami dibawa ke kaunter information semasa di atas tadi bagi menerangkan yang mereka Akan pick up kami balik plus siap bagi tau time bus tu yang Akan lalu kat jalan besar untuk ke Mae Sai.

Selepas kami menaiki bus untuk ke Mae Sai kami selamat tiba ke bus station dan again naiki soengtaw untuk ke area border.  Sampai aje destinasi kami tengok macam ada night market maka kami ambik kesempatan yang ada untuk explore and guess what kami jumpa gerai makan halal.  Food x banyak variety but since kita nie musafir so makan apa yang ada.