Followers

Wednesday, June 08, 2011

Koh Lipe Thailand.

29 January 2011 - 5 February 2011.

Nie cuti yang pertama bagi tahun 2011.  Kami bertolak dari KL pada 28 Jan sebelah malam via Feez car.  Kami decide tumpang Feez sebabnya owner kereta berbesar hati menumpangkan kami.  5 of us dalam satu kereta and semua pun kecik kecik belaka except for me ler.  Apa pun kami selamat sampai kat Jetty Kuala Kedah sebelum azan subuh.  Pagi yang sangat indah sebabnya cuaca sangat baik pada pagi ini.  Alhamdullilah kami dapat tiket boat se awal pagi and kami selamat sampai di Langkawi and agenda pertama mencari kereta sewa. Ketua bagi agenda pertama sapa lagi kalau bukan Feez sementara menanti dia pulang dengan kereta kami singgah dulu kat starbucks untuk minum pagi.  Dapat ajer kereta kami chow dari terminal ferry and teruskan perjalanan kononnya nak ke Cable Car aha tp kami sesat ntah kemana.  Apapun apa ada hal kami hanya ada 1/2 day ajer kat Langkawi sebelum meneruskan perjalanan ke Koh Lipe via Telaga Harbour.

Kami tiba kat Telaga Harbour awal bagi memudahkan urusan kami untuk masuk ke Koh Lipe, sebab ada document yang kami kena fill in and hand over the passport to them for safe keeping.  Kami terpaksa menanti dalam 1.5 hours and akhirnya jeng......jeng......jeng boat yang kami nanti kan telah pun tiba.  Perasaan tak sabor rasanya nak sampai ke Koh Lipe.  So far hanya tengok dalam gambar ajer so nak la jugak saksikan whether betui ke idak lawanya tempat nie.

Perjalanan dari Telaga Harbour untuk sampai ke Koh Lipe around 60 minutes.  Seperti biasa la eden takut nnt mabuk laut so awal2 lagi eden dah pop up ubat tahan muntah and apa lagi tido la, tak sedarkan diri.......giler high dose la.  And the best partnya tempat nie memang lawa sama macam dalam photo yang eden google.  Honestly rasa berbaloi dengan penat lelah yang eden curahkan untuk membuat research akhirnya berbayar dengan pemandangan yang sangat indah, no one boleh nafikan ciptaannya.

Island hoping aktiviti biasa kalau kita kat pulau and yeah sangat worth.  Cuba tengok gambar-gambar yang eden postkan tak tipu memang best.

Koh Lipe nie pulaunya tak la besar mana pun but knowing me kalau masuk pulau memang suka duduk lama2.  So kali nie me and Nad (the rest pulang awal) duduk kat sini selama 7 malam.  Kalau ada yang tanya berbaloi atau tidak yeah off course sebab eden memang suka pulau.  Bila tengok laut and deruan ombak bisa melupakan segala masalah.  7 malam yang sangat berbaloi sebab eden tak payah nak rushing buat any aktiviti.  Biasa la duduk kat pulau aktiviti hanya snorkelling ajer.  But kali nie lain sikit sebab sanggup bangun pagi untuk capture sunrise and waiting for the sunset.  Tapi ianya berbaloi.

In term of halal food area nie memang tak susah sebab ada ajer kedai muslim.  Cuma satu ajer yang kurang best sebab kat sini banyak anjing, itu ajer la yang kekurangannya.  Sebelah malam walking street more happening sebab majority kedai dah open and masa nie ler ramai yang suka lepak kat tepi pantai menikmati makan malam or lepak untuk minum.  Kita akan di sajikan dengan bermacam-macam jenis muzik and pertunjukkan bermain with api.

Note :

Telaga Harbour untuk beli ferry ticket : http://telaga-terminal.com/