Followers

Monday, January 12, 2015

Chiang Rai

22 December 2014

Dari Mae Sai kami bertolak menggunakan bus biasa untuk ke Chiang Rai dan perjalanan kami mengambil masa selama 3 jam dengan bayaran 39 bath.


Kami safely arrive kat bus stop and kami purchase dulu ticket untuk balik ke Chiang Mai and yes kami beli dari Green Bus.

Tuk-tuk charge kami 30 bath sorang untuk kami ke Ben Guest-house. Sampai guest-house kami settle kan check in dulu and untuk rest kan diri.  






After check in kami ambik masa untuk rest untuk hari nie sambil menikmati roti kami, hahahaha.  Kami menyewa motor dengan harga 300 bath untuk 24 jam, Yamaha Ego.

Maka bermula la perjalanan kami menggunakan google map.  Kami kat sini menggunakan perkhidmatan line Dtac.  Mula-mula sekali kami cari masjid ya la kami dah lapar.  Sini pukul 6pm dah gelap macam pukul 8 malam.

Malang sekali kedai yang kami cari kat masjid tu tutup untuk satu minggu, hurmm tak ada rezeki la kami nak makan.

Maka kami balik ke guest-house mintak la depa buat kan peanut butter sandwich, jadi la lapik perut untuk malam nie.  Esok baru cari jalan lain pulak.

23 December 2014

Kami breakfast kat guest-house aje and pagi nie tempat pertama yang kami nak tuju adalah Oub Kham Museum.  Sini bayaran di kena kan 300 bath sorang. Museum nie owner nya sorang guru.  Seperti biasa dalam museum nie no photo taken allow la.  Cuma boleh ambik pun luaran saja.  Owh btw akan ada staff sini akan ikut kita and terang kan semua barang-barang yang ada dalam nie, erti kata lain kita belajar sejarah.  Majority yang akan kesini adalah orang-orang yang di bawa oleh pihak tour.










Ok sekarang kami start balik google map kami untuk ke Black Temple.  Nak datang ke sini memang agak tricky sikit sebab masa cheq buat research dari KL memang tak jumpa langsung place nie, masa tu dah kanchong dah.  Kenapa pulak la google map nie tak jumpa-jumpa. Sampai sana kami try luck aje sebab tempat nie bukan tepi jalan macam white temple. Untuk ke sini macam korang kena masuk kampung sikit and dari Oub Kham Museum ke sini around 13.1km tak nampak jauh tetapi dengan motor semput kami dekat 1 jam gak ler kami sampai ke sini.  Motor boleh semput boleh mati tepi jalan and yes kami survive.

Apa pun Alhamdullilah and thanks to my sis aka my GPS.  Kami akhirnya jumpa gak tempat nie.  Ini antara memang a must place yang cheq nak sangat mai.



Honestly percutian kami kat sini kali nie memang tak rushing langsung kami ambik sweet time untuk explore around here, motto kami kalau sempat kami cover all the temple kalau tau well tak perlu sangat apa yang penting kami explore benda-benda yang different dari temple-temple yang ada.

Sini tak ada entrance fee and kawasan agak luas korang boleh take own time untuk tengok satu-satu rumah kat sini.  Ini macam ala-ala Melaka pun ya gak.










And off course signature jump by my sis, hahahaha.  Worth it untuk ke sini sebab memang menarik pieces yang ada kat sini which is lain dari yang lain. 








Ok kami wrap perjalanan kami kat sini and now kami nak pegi makan mee kat area masjid.  Lapar dah perut.  Maka balik ke town untuk isi perut.





Yeay makan time, lapar tu habis kami kerja kan mee nie.  Rehat jap buat apa yang patut and kami meneruskan perjalanan ke Wat Phra Kaew.  Masuk sini free.  Kami tak lama pun kat sini cuma kami masuk ada mini museum and after that out from here.  Kami memang nak mencari ke lainan kan malas nak tengok temple yang lebih kurang sama.














Out aje from this temple kami menunggang motor untuk mencari satu tempat makanan halal.  Masa kami google macam senang nak cari maka teruskan perjalanan seperti yang di arah kan.  Hahahaha kami sesat tak jumpa pun tempat nie.  Tetapi Allah permudah kan untuk kami maka kami jumpa la satu van tepi jalan nie yang menjual makanan halal.



Maka kami makan aje la apa yang ada janji halal and kami kenyang.  Dah sah kita berkelana maka makan sedap-sedap kita tolak tepi la apa yang ada kita sebat but off course halal ler.

Now after kenyang kami akan ke Clock Tower menanti kan pukul detik 7.00pm masa nie best sebab boleh tengok clock tower nie bermandi kan cahaya lampu and ada lagu masa nie.





Ok wrap untuk hari nie, hahahaha macam bikin drama pulak.  Esok kami nak ke destinasi baru.

24 December, 2014.

Pagi nie kami manage tukar motor yang baru but still Ego Yamaha lagi cuma kali nie better dari yang semalam.

Arah tuju kami selepas breakfast adalah White Temple.  Perjalanan 14.2km and yes yang nie senang nak cari sebab hanya tepi jalan aje.

Wah another magnificent architecture and I'm in love with the Black and White Temple.







White Temple actually tak besar mana pun kecil aje kawasan nie jika nak di bandingkan with Black Temple.

But seriously sini very different architecture.






  
Ok kita tinggal kan White Temple punya cerita and kehebatan architecture nya. Masuk sini free ya lupa nak mention.

Kami meneruskan perjalanan ke Wat JedYod.  Sini actually nothing much pun boleh skip if nak skip, masuk pun free.  As I said earlier temple will be the same or similar architecture.





Sekejap aje kami kat sini and kami ke masjid balik untuk lunch tapi kali nie kami cuba mee betui-betui depan masjid.  Ini sebelah siang aje sebab ini just small stall aje.  



Bila perut dah kenyang baru kami teringat masa makan semalam tauke kedai ada pesan kat kami pegi la tengok Asean Flower Festival start tomorrow katanya which is today la. So nak google memang tak tau kat mana semalam yang orang tu kata near airport hahahaha.  Maka kami pun pusing ler ke Airport and ada ler banner kat tepi jalan, wah confident ler kat depan lagi kot i'm telling my sister, hahahaha, tertipu tau.

But kami jalan aje pusing dah sampai airport haram apa pun tak ada but jeng jeng yes kami jumpa gak tempat nya which is a bit far from the airport.

Masuk free aje.





Kenapa kami gigih gak nak tengok bunga sebenarnya ada rahsia sebalik nya bukan sebab nak kill the time bukan tetapi sebabnya adalah kerana ini









Walaupun tak sampai kat Holland cheq manage la tengok original tulips here in Chiang Rai tau, hahahaha rasa seronok gila la.

Ini la cerita kami sekitar Chiang Rai.  Esok kami akan pulang ke Chiang Mai and from there kami akan ke Pai.  Pai will be another entry from me.

Perjalanan kami di Chiang Rai yang kami tukar plan last minute adalah tidak ke Hilltribe Museum.  And Mae Fah Luang Art and Culture Park kami tak dapat nak cari mana tempat nie tetapi kami akhirnya jumpa tempat nie pada malam terakhir kami tapi malang ler esok pagi kami dah nak chow from here.