Followers

Wednesday, December 17, 2014

Gua Tempurung

12 December, 2014

Dari KL kami berangkat ke Bidor dulu.  Kat Bidor kami singgah sebab nak beli jambu dan makan tengahari.

Perjalanan kali nie hanya kami berdua.  Tujuan utama ialah ke Ipoh sebab kami akan attend wedding pada 13 December, 2014.  Alang-alang tu kami ambik 1 day cuti hanya untuk menikmati short vacation plus jalan-jalan cari makan.

Kami singgah Bidor beli buahan dulu






Lepas tu kami singgah untuk makan tengahari.  Melilau kami mencari kedai makan kat kawasan Bidor nie.  Akhirnya kami jumpa satu gerai menarik, simple aje kedai nie but makanannya memang sedap, harga memang murah. Malangnya kedai nie tak ada signboard.  Cuma landmark yang cheq boleh kongsikan ialah dekat dengan tandas awam, dekat dengan basketball court and belakang kedai makan Taiwan Street.  Makanan yang kami bayar hanya RM9.00 including air.  Memang murah and sesungguhnya memang sedap.




Selepas perut dah di isi kami teruskan perjalanan ke Gua Tempurung,  Kaunter Gua Tempurung akan di buka selepas pukul 2pm selepas sembahyang Jumaat.

Memandangkan kami sampai awai sikit maka aktiviti gedik mengambil gambar di jaya kan.






Pukul 2pm kami ke kaunter untuk membeli ticket untuk masuk dalam gua tempurung,  Honestly memang cheq tak prepare apa pun hanya prepare mental aje.  Hahahaha letih gak la kami naik semua anak tangga sehingga akhir.  Rupa nya anak tangga dalam Gua Tempurung nie adalah more dari Batu Caves, kami tak terasa pun sebab ya la dok syok tengok and ambik gambar memang tak sedar jauh ini dah kami naik.






Kalau nak bandingkan Gua Tempurung dengan Halong Bay di Hanoi off course cheq akan kata Halong menarik sebab depa banyak main with lighting but kalau Gua Tempurung boleh spent more sikit play with the lighting cheq akan kata iainya adalah lebih menarik dari Halong Bay.  Halong bay tak perlu sangat naik tangga nie tapi Gua Tempurung banyak benda yang kita boleh tengok dalam nie.  Mungkin Kerajaan Negeri harus tengok dan consider menaik taraf Gua Tempurung.






My advise sesapa yang nak ke sini adalah lebih baik mengenakan pakaian yang sesuai dan paling penting kasut.  If ada torchlight adalah terbaik just incase if anything kita ada torchlight with us.