Followers

Friday, October 10, 2014

Kanchanaburi

22.12.2012

Baru sekarang eden nak siap kan, tak per la janji ada kan, hahahaha.

As usual via AA Kuala Lumpur to Bangkok, Don Mueang Airport. Sampai aje airport dah selesai semua kami jalan kaki untuk ke tempat teksi.  And teksi cost kami 200 bath untuk ke Samran Hotel, ini kami akan stay untuk 1 night aje. Samran hotel paling mudah untuk dapat kan halal food hanya perlu seberang jalan aje untuk dapat kan halal food.  In term of harga sama aje macam kat KL around 340 bath for 2 of us for our dinner.  Pulut mangga 30 bath, hahahaha ini desert kami.

Pokoknya kalau korang duduk kat Samran nie memang tak susah masjid pun seberang jalan aje.  Kalau yang bawak family tu sesuai la sini and pada yang solo or young group traveller boleh la duduk tempat lain sebab kita boleh go around dengan mudah untuk cari makan.  Family susah la sebab ada baggage tu carry around kan.

23.12.2012

Episode kami bermula pada pulul 6am, check out hotel terus dapat kan teksi and tempat yang kami tuju adalah Thonburi Station.  Kami beli tiket 100 bath aje untuk ke Nam Tok (last station).

Perjalanan kami bermula pukul 8.30am and we safely arrive at 3.30pm at Nam Tok.  Lapar memang lapar tapi nasib baik la ada yang menjual dalam keretapi nie maka buahan aje yang kami makan.  Kalau di tanyakan perjalanan nie worth it tak, jawapan yes sebab ini memang kami nak sebab nak rasa duduk dengan local and nak rasa duduk dalam keretapi biasa.

Sampai aje Nam Tok kami naik pulak jeep untuk ke resotel (pier) and kami bayar 400 bath untuk 2 orang.  Perjalanan around 45 minute lagi untuk sampai ke pier.

Bila sampai pier kami tunggu pulak boat untuk bawak kami ke lokasi sarang tempat tinggal kami untuk satu hari.  Sehari kat sini memang tak cukup sebab perjalanan kami pun dah terlalu lama but masa kami pegi nie consider peak season maka kami hanya mampu untuk booked 1 malam aje.  Ok la dari x merasa kan.  Sebab tempat yang kami tinggal nie nie dah di buat from 1976, floating from back then.

Korang boleh la google http://www.riverkwaijunglerafts.com/

Untuk pengetahuan korang bila korang booked direct dengan website kat atas harga bilik dah cover sekali makan korang, korang sila bagi tau korang vegetarian ya.  And perlu jugak eden ingatkan kat sini bilik nie bilik basic zaman dulu kala meaning no electricity at all ya.  No heater, air mandi air sungai.

Satu malam kami sangat best rasa rugi sebab x dapat duduk 2 malam. Next morning kami di sajikan dengan pemandangan seperti di bawah

The best experience for both of us.  Live, life, love the nature.

24.12.2012

Kami berangkat dari sana kul 12pm sharp untuk meneruskan perjalanan keluar dari sini dan to catch train ke death railway.

Kami safely arrive at Kanchanaburi at 4.30pm.  From there kami naik tuk-tuk 80 bath untuk ke Apple's Retreat ( http://applesguesthouse.com/)

Sini memang best sebab bilik selesa and baru lagi.

25.12.2012

Happy birthday to my travel-mate.  Pagi nie kami meronda-ronda kawasan dengan menyewa motor.  With motor mudah untuk bergerak. Tempat pertama adalah ke Kanchanaburi War Cemetery.  Masa kat sini perasaan ada semacam sikit, sedih yes memang sedih.  Eden tak boleh nak bayangkan yang generasi yang ada sekarang kena go through war.

Kawasan di jaga dengan rapi setiap pagi ada orang akan datang dan membersih kan kawasan nie.

Kami meneruskan perjalanan kami lepas tu kami jumpa ada satu kuil nie, kami pun singgah la and photo seperti kat atas, jangan tanya nama nya sebab memang tak ada dalam list kami, hahahahaha.

Kami ke Chungkai Cemetery another war cemetery.

Tadaaaa, ini dia our pink motor our ride for few day's.

Kami lepas tu ke Jeath War Museum

Very run-down but again off course there is something here that we can learn kan.

Ok now our lunch time, lapor dah, jom cari makan :-

Lokasi nearby the death railway, makcik nie bukak pagi dalam 11.00am and akan tutup around 6.30-7.00pm.  Masa kat sini other places halal kami tak jumpa and furthermore ini kami rasa macam jadi one of the local people pulak, hahahaha.

After rest makan kami nak photo session sebab esok kami dah nak bertolak ke Bangkok balik.

Kejam kan hanya sebab nak buat jalan keretapi nie berapa ramai nyawa terkorban.  Hurmmm ini lah sejarah yang patut semua kita selami that's why i against war.

Esok akan ke Bangkok, tapi eden tak akan buat entry Bangkok sebab nothing new cuma add in Madame Tussaud's and Jim Thompson, yang lain2 sama macam entry few year back.