Followers

Monday, January 12, 2015

Pai

25 December 2014


Merry Xmas.  Pagi nie kami mengucapkan Selamat Tinggal kepada Chiang Rai and Ben Guest-house. Pengalaman yang menarik dengan penduduk yang sangat helpful and sangat baik hati.  Pengalaman yang menarik menunggang motor and honestly speaking penduduk sini sangat hormat pada penunggang motor.



Pilihan kami menggunakan perkhidmatan bus kelolan Green Bus.  Kami selamat tiba di Chiang Mai bus station tepat 11.30am perjalanan dalam 3 jam dari Chiang Rai.



Apabila tiba kami ke bus station B berhadapan dengan A.  Kami mencari transport untuk ke Pai.







Untuk ke Pai memerlukan masa another 3 jam.  Perjalanan ke Pai adalah perjalanan yang sangat sukar.  Road untuk kesini cornering nya lebih tajam dari Cameron Highland.  Padan ler banyak motor besar suka ke sini nak layan corner rupanya.

Untuk ke Pai hanya ada mini van sahaja costnya 150 bath untuk sorang. My advise is beli awal walaupun mereka ada banyak van yang turun naik tetapi elak kan duduk dibelakang sekali.  Sebab depa will ask you nak duduk kat mana meaning ada seat number la.

I heart PAI, hahaha tetiba kan.  Actually sini memang cantik.  Sampai aje lokasi kami ambik beg and jalan kaki ke Pai Village Boutique Resort and Farm.

Ini antara accommodation yang mahal kami bayar yang rest memang murah for us.  Accommodation actually pilihan and budget sendiri so please tak payah nak pertikaikan.






Our room dah including breakfast.  So hari-hari kami boleh makan roti, buahan and cereal la.

26 December 2014

Kami menyewa motor scoopy dengan hari 100 bath satu hari tetapi insurance accident 200 bath and kehilangan 200 bath maka semuanya 500 bath sehari. Insurance memang dema akan charge harian bukan sekali ambik untuk cover few days.  Kami menyewa with Aya Motor Rent.

Hari pertama kami kat sini kami nak ke Mae Hong Son untuk ke Long Necked Village.

Bermula lah kerja gila took us 2 hour by scoopy untuk ke kampung nie.  Jalan nya usah ler korang tanya my goodness teruk gila wei.  Dah la lama tak bawak motor and now boleh pulak nak bawak jalan corner-corner.  Seriously jalan paling mencabar sepanjang hidup nie dengan membawa motor.  Boleh imagine tak 2 jam pegi 2 jam balik.  And for info kami kena melalui 762 corner ya untuk sampai ke Mae Hong Son.  Korang google and tengok la gambar and video nya.

Hurmmm semata nak mencari kampung long neck nie and sepatutnya ke kampung Kayan tapi tak jumpa jumpa kampung lain, belasah aje la janji experience tu ada ler.





Sebelum kami jumpa village tu kami jumpa dulu Masjid and apa lagi isi perut dulu.  Timing kami actually dah lari sebab waktu sini cepat gelap kami nak kejarkan waktu tu sebab tak nak balik dalam gelap dan sejuk.

Sepatutnya di Mae Hong Son nie ada gak attraction place.  Tapi sebab tak ada masa lepas makan terus kan perjalanan cari village nie.  Dengan bantuan tanya dengan orang ramai.  Sini la akhirnya kami tiba dengan bayaran yang di kena kan 250 bath sorang.  Huay Seau Thao Village they are refugees yang dah duduk kat sini dari tahun 1992.





















Done aje kat sini kami berkejar balik ke Pai.  Untuk sampai kat kampung nie korang akan lalui few anak sungai, boleh la basah kan kaki, hahahaha.

Well truth enuff kami tiba lewat kat Pai and memang hari pukul 6pm dah macam 9 malam and ya rabbi sejuk nya usah cerita la. Pengalaman paling mahal for both of us.  Gelap tak ada lampu jalan and cornering yang tajam we manage untuk sampai ke Pai dengan selamat dan doa-doa yang tak putus.  And we proud with ourself we manage it very well with lack of experience and motor tak buat hal and minyak pun ngam aje.  Out there my advise is maybe korang should over night at Mae Hong Son or maybe boleh gunakan travel agent dari Pai aje itu lebih mudah sebab tak payah pikir macam mana nak cari ceruk kampung nie.  Malam nie kami jalan-jalan pasar malam kat sini off course nak cari makanan punya sebab la.











Pai untuk dapat kan makanan halal memang tak susah sebab ada beberapa pilihan.

27 December, 2014.

Kami bangun lewat and memang sengaja sebab nak rest lama sikit nothing dah yang kami nak rush kan.

Hari nie kami nak ronda-ronda kampung and take our own sweet time.  Tempat yang kami tuju mula-mula ialah 









And our second place 









Our third place






Our forth place







Our fifth place






Our last location for today at Thom's Pai Elephant Camp, nak booked untuk esok.





28 December, 2014

Breakfast dulu kenyang kan perut.  Sebab lepas nie nak naik gajah, hahahaha.






Kami punya appointment at 11am tetapi kami sampai awal at 10.30am. Bayaran sebanyak 1400 bath sorang.  Bayaran ini untuk elephant ride, mandi bersama elephant and bamboo rafting.  Wah satu pengalaman yang best for both of us walaupun punya la susah nak naik atas gajah nie.  Susah sebab rasa kesian yang teramat sebab nak pijak dia kan.  Tetapi cheq manage gak la naik and enjoy the ride with the elephant and kami mandi bersama, hahahaha.

Gambar memang tak ada yang cuma ada video.  Ya bayaran ini di sertakan sekali with cd video.  Tetapi satu pengalaman yang sangat menarik dengan keadaan kami yang tak sihat sebenarnya.

After mandi bersama kami tukar baju kering and waiting for kami punya bamboo rafting.

Bamboo rafting pun satu pengalaman yang menarik.









Ok done sudah activity kami untuk hari nie, sekarang kami nak balik ke town Pai untuk makan, mandi and rest malam nanti nak keluar cari ole-ole.












Esok pagi kami akan pulang ke Chiang Mai.  Next entry Chiang Mai pulak.


Note : Pai ada banyak kawasan air terjun plus dengan kawasan air panas.  Kami berdua tak mencuba atau pun pergi kat tempat-tempat nie ntah tak ada keinginan pun untuk lakukan activity macam nie.

Untuk mendapat kan makanan halal bukan susah.

Pai macam Cameron Highland those day kalau korang pergi bulan December bulan-bulan lain kata nya tak sejuk sangat.