Followers

Thursday, June 02, 2011

Vietnam (Ho Chi Minh) - Phnom Penh - Cambodia (Seam Reap)

December 2010 consider dah basi tapi al maklum ler teman agak malas nak update blog teman.

Trip kali nie me, my sis and 1 of my fren.  Perjalanan kami bermula dari Kuala Lumpur LCCT turun ke Ho Chi Minh.  Our journey begin from 16th December till 29th December 2010.

Flight from KL at 2.55pm and we safely arrive Ho Chi Minh at 3.45pm.  Here in KL itself we already started our drama.  Our departing door already close after the annoucement.  Apalagi eden terpaksa ler merayu giler babas and ending up they allow us untuk naik kapal terbang but again dah naik tu kami ingat sat ler lepas tu akan berlepas rupa-rupanya flight delay dalam 45 minutes.

Sampai saja di Ho Chi Minh lepas kastam terus ajer kami ambik beg and terus keluar dari pintu lapangan terbang.  Keluar ajer dari pintu sila belok ke kiri anda kerana kat sana anda boleh ambik teksi yang genuine.  Sebab masuk ajer HCMC kita kena la berhati-hati sebab depa nie suka ambik kesempatan dengan menipu.  So bila belok ke kiri make sure teruskan perjalanan sampai hujung then akan nampak la sorang pompuan pakai pakaian tradisional mereka with walkie talkie.  Tunjukkan address pada dia and she will inform you all how much is the price utk ke town HCMC.  Biasanya range dalam USD10-15 satu kereta ya.

Kami check in at boss hotel.  Boss hotel nie very near with halal food and bent thant market.  1st nite kami kat sini hanya free and easy and check out the nite market saja.  After dinner kami terus proceed ke Delta Adventure Tour untuk membuat pembayaran bagi tour kami tomorrow.  Agak jauh gak ler kalau nak jalan kaki from Boss Hotel tp since kami nie nak jimat duit and backpackers kan so jalan ajer kaki and best partnya kawan eden pandai membaca map.

2nd day at Ho Chi Minh

Kami mula kan with breakfast sementara menanti bus tour kami tiba.  Hari nie tour ke Mekong river aka My Tho and tour nie take 1 whole day.

Kami selesai ajer tour and pulang ke hotel that time dah gelap maka malam nie kami still dinner kat tempat sama seperti semalam.  Akibat terlalu letih kami singgah at one place buat pedicure and manicure, hehehehe.  Heaven kot sebab cheap giler2 kat sini kalau nak dibandingkan dengan harga di Malaysia.

3rd day

Hari nie macam biasa bangun pagi for a breakfast sementara menanti bus datang untuk ambik kami ke Chu Chi Tunnel - 1/2 day tour.

Selesai saja tour kami 1/2 at Chu Chi Tunnel, kami hari nie ronda-ronda town HCMC dengan berbekalkan map di tangan and apa lagi jalan kaki la.  Nie antara tempat-tempat yang kami pegi untuk 2nd half hari nie.

Untuk malam nie kami dah penat and ending up kami pulang ke hotel untuk merehat diri.

4th day.

Kami mulakan aktiviti jalan kami ke

Berakhirnya malam terakhir kami di HCMC dengan berjalan ke night market untuk membeli ole-ole yang boleh kami sumbatkan dalam beg kami.  Esoknya perjalanan kami akan bermula awal pagi untuk ke Phnom Penh via bus selama 5 jam.