Followers

Monday, January 12, 2015

4 Jam di Tachileik

22 December 2014


Kami berdua enter the Border.  Dengan bayaran RM500 bath kami masuk ke Tachileik and memang target kami hanya untuk few hours sebelum kami check out dari hotel untuk ke destinasi seterusnya.

Note : Kami actually nak bayar pakai USD10 untuk sorang sebenarnya masa nak enter sini tetapi ditolak oleh pegawai imigresen sana dengan alasan depa tak nak menerima duit yang berlipat.  Lipat pun bukan lipat teruk lipat dua aje well since depa tak mau tak per la sebab if USD10 depa rugi sebenarnya.






Masuk aje border kami di approach oleh orang bawak tuk-tuk untuk jalan-jalan area Tachileik dan bayaran yang di kenakan sebanyak 100 bath sorang and please note that kami tak bargain pun kalau nak bargain memang boleh tapi sebab pikir RM10 aje kami  tutup mata.  Sebab kalau nak jalan-jalan area pasar pun tak boleh sebab still early lagi untuk kami experience kan.

Tempat pertama yang kami tuju Phra Jow La Keng Buddhist Temple.








Seterusnya kami ke Shwedagon Temple.  Kat sini korang kena bukak kasut and letak kat tempat kasut dengan bayaran 10 bath.  Sini bestnya masa korang letak kasut korang tak akan nampak sign kena bayar masa nak ambik kasut nanti baru korang perasan owh kena bayar rupanya.









Selesai sini kami ke Enrobed Elephant Temple.





Ok kalau korang tanya worth it tak trip ke tempat-tempat ini, secara general nya kalau korang minat untuk melihat and experience sendiri I will say worth it and for me personally worth sebab saya suka ambik gambar.  And another thing bila korang kesini entrance fee memang tak ada free actually.

Ok now kami nak ke pasar untuk cuci mata kononnya.












Kami mengundur diri dari sini untuk pulang balik ke Thailand and check out untuk ke destinasi seterus kami.

Tapi masa perjalanan kami untuk sampai ke imigresen kami terjumpa budak nie di tepi jalan and sesungguhnya memang cheq terasa hati sedih and pilu tengok budak nie.  Sampai hati depa letak budak nie kat sini dengan ada makanan di atas kaki beliau and beliau dalam keadaan mengantuk yang ter amat. Personally cheq merasakan bukan mengantuk sebab cara budak nie lain sangat macam kena drug pun ada gak.